Hei!
På mitt praksissted legger de stor vekt på lesing som språkutvikling. De er viktig med lesing for da lærer de nye ord. Men det er noe ganger de ikke forstår hva de har lest, så hvis man har høytlesning er det viktig å forklare ord som kanskje kan være vanskelige å forstå. De har også norsktimene som er viktige for å utvikle et godt ordforråd.
Språket blir brukt som et hjelpemiddel for å vise andre hvem man er. Det gir en identitet overfor deg selv og andre. Det er slik man lærer normer og kultur av familien. Dette er viktig for den sosiale og personlige identiteten. Når man er eldre er hvordan man bruker språket viktig for hvordan andre opplever deg. De klarer nå å uttrykk ulike meninger og hva de liker eller ikke. De kan også presentere seg overfor andre og dette gir også en del av utviklingen av identitet.
Når barn og unge har språkvansker er de i faresonen for å få lese- og skrivevansker. Dette kommer av at de har problemer med å uttrykke seg og forstå grammatikk. Dette er veldig viktig for skriving. De kan ha problemer senere også, i utdanning eller når de har kommet ut i jobb.
Noe annet som kan skje hvis de har språkvansker er at de kan ha problemer med å få venner eller delta i gruppeaktiviteter som for eksempel fortabll, det er veldig populært blandt barna der jeg jobber, De kan få vansker med å snakke høyt i klassen eller delta i diskusjoner. Dette kan senere føre til at de får sosiale problemer eller dårlig selvtillitt.
Med utvikling av språket utvikler man også tankene. Man bruker språket når man skal tenke over erfaringer eller løse problemer som har kommet. Med språk er det viktig at barn får positive tilbakemeldinger, dette fører til at barna får trygghet og positive erfaringer.
Måter man kan stimulere språk på er for eksempel ved lesing, dette er et veldig viktig redskap til språkutvikling. Noe annet er å ha samtaler med barna der man snakker om noe de er veldg interesserte i. For da snakker de ofte mye og dette stimulerer språket ved at de bruker det mye. Ros er veldig viktig for at barn skal synes at det å lære språk er noe positivt, ikke noe negativt.
Frida<3
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hei Fride
SvarSlettBloggen din er ryddig og oversiktlig og det var spennende å lese den. Det er bra at du ser viktigheten med å ta seg til å forklare ord som barna ikke forstår. Fint at du har knyttet språkutviklingen opp til personlighetsutviklingen og identiteten. Du klarer å se sammenhengen mellom teori og praksis og dette er bra. Det er også fint at du nevner noen eksempler på hva man kan gjøre for å stimuere språkutviklingen.
Fortsatt med det gode arbeidet!
Susanna